Omstandigheden waarbij de Federale Politie over performante wagens moet beschikken zijn legio. In hun wagenpark hebben sommige wagens meer nood aan power en koppel dan anderen. De anonieme wagens worden dikwijls in standaarduitvoering aangekocht om in het verkeer niet op te vallen. Daarna worden zij aangepast aan de behoeften van hun taken. Maar aan de motor wordt niets gewijzigd, wat soms wel problemen oplevert ingeval van dringende tussenkomsten. Vandaar het idee om beroep te doen op P-Tronic om een powerbox te testen.
Voor de test koos de Federale Politie een anonieme wagen die bestemd is om dringend in te grijpen. Een gewone wagen, waarvan we het merk en model verzwijgen om evidente redenen, met een 2.0 Common Rail motor van 140 pk.
Het inbouwen van de powerbox werd gedaan in de werkplaatsen van P-Tronic. In enkele minuten wordt de kracht van de auto naar 181 pk opgevoerd m.a.w. een winst van 28 % (41 pk). Voor het koppel ligt de winst in dezelfde lijn (27 %), gaande van 320 tot 407 Nm. De cijfers worden aangetoond door curven die opgesteld werden tijdens de twee ritten op de testbank, uitgevoerd door agent Eric G., de bestuurder van de wagen. Die vraagt niet beter dan dit op de weg te ondervinden.
Eric kent zijn dienstwagen door en door. Hij bestuurt hem gedurende een groot deel van zijn dienst. Of, soms is er meer sprake van racen en lijkt hij een volleerd piloot. Eens de powerbox geïnstalleerd, neemt hij achter het stuur plaats en zijn oordeel is formeel:
« Dit is niet te vergelijken met de originele configuratie! De wagen lijkt 400 kg lichter. De motor lijkt wel bevrijd. Hij reageert veel sneller dan vroeger. Ik heb zelfs mijn rijstijl moeten aanpassen. Omdat ik sneller de bochten nader, moet ik vroeger remmen. En de wagen reageert ook onmiddellijk wanneer ik weer optrek. Ik heb duidelijk het gevoel dat ik in een 3.0 liter rij en ik heb ook enorm aan rijcomfort gewonnen.»
Geen twijfel: de bestuurder is overtuigd, de test is geslaagd. Deze uitslag zou moeten leiden tot de installatie van de P-Tronic powerbox in andere voertuigen die in gelijkaardige omstandigheden worden gebruikt.
Andere meningen over onze boxen :
- François Duval (Ssangyong Rexton RX 270 XDI)
- Wat de autojournalisten ervan denken
- Het oordeel van de gebruikers
Agent Eric G. : « de wagen lijkt wel 400 kg lichter! »
P-Tronic heeft een digitale powerbox geïnstalleerd in de wagen van de Federale Politie.
Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u akkoord met.