• Zoek een box :
  • Zoeken
  • WK-rally-piloot François Duval test de P-Tronic powerbox op een Ssangyong Rexton

    Onnodig om François Duval voor te stellen. Hij is de enige Belg die actief is tijdens het WK rally. Daarin rijdt hij met een Ford Focus WRC. Het is tussen de ingekorte deelname aan de rally van Griekenland en die van Finland, dat François zijn mening geeft over de elektronische powerboxen van P-Tronic.
    François kent het product via familie : concessiehouder Ssangyong in Cul-des-Sarts, ten zuidwesten van Couvin. Dat verklaart meteen zijn keuze voor een Ssangyong Rexton RX 270 XDI 163 pk als persoonlijk voertuig. Het is in deze Rexton dat François werd gevraagd om het product te testen.

    De installatie

    "De installatie van de powerbox neemt nauwelijks tijd in beslag", benadrukt François.

    Het gaat enkel om het eenvoudig aansluiten van de stekkers en klaar is kees.

    "Het is de eerste keer dat ik dit type product test", vertrouwt de piloot ons toe. "Als vroeger dit soort boxen op een voertuig was geplaatst, verschenen er wel eens lichtsignalen op het instrumentenbord wat niet bemoedigend was. Maar de P-Tronic powerbox heeft duidelijk geen problemen om compatibel te zijn met het voertuig." 

    Op de weg

    Op de weg zijn er twee François Duvals. Eens achter het stuur van zijn Ford Focus WRC, geeft hij tijdens het WK Rally alles. Maar daarbuiten zegt hij van zichzelf dat hij een "rustige chauffeur" is. Kalm en oordeelkundig. Jaarlijks legt hij ongeveer 30.000 km af achter het stuur van zijn eigen voertuig.

    "Het grote probleem met de Rexton RX 270 XDI is dat hij van origine een enorm gat vertoont tussen de eerste en tweede verhouding. Wat dat betreft, moet men toegeven dat de Koreanen beter hadden kunnen doen... Bij het testen van het voertuig met de P-Tronic box, heb ik een duidelijke vermogenstoename mogen vaststellen, zelfs als het gat door de box niet helemaal werd opgevuld.
    Nadien heb ik de P-Tronic ook getest op hetzelfde voertuig maar dan met een automatische versnellingsbak. En hier is de inbreng groter en de versnelling meer lineair."

    Voertuig : Ssangyong RX 270 XDI 165 pk

    De powerbox : P-Tronic PT-A-20522,  Common rail APT

    Werking : De P-Tronic APT powerboxen voor turbodieselmotoren met Common Rail injectie bieden een efficiënte en betrouwbare vermogenstoename. Deze wordt verkregen dankzij een aanpassing van het volume en de injectieduur, alsook de druk van de injectierail binnen de marges opgelegd door de autoconstructeurs.

    De box van P-Tronic die geïnstalleerd wordt op een Ssangyong Rexton RX 270 XDI van 163 pk, behaalt dus 29% meer vermogen, 26% meer koppel en verbruikt 15,2% minder.

    Prijs (online bestelling) : 522,75 EUR incl. BTW

    Links :

    - De stekker van de PT-A-20522 powerbox in de P-Tronic catalogus
    - Andere test : op de BMW 330D
    - Wat de autojournalisten ervan denken, Het oordeel van de gebruikers

    WK-rally-piloot francois duval

    François Duval rijdt met een Ford Focus WRC tijdens het wereldkampioenschap maar het is met zijn eigen voertuig dat hij de P-Tronic powerbox heeft getest.

    chiptuning ssangyong

    Vanaf het begin kent de Rexton bij versnelling een belangrijk gat tussen de 2de en de 3de verhouding.

    ssangyong rexton versnellingsbak

    Met de automatische versnellingsbak is het verschil nog meer significant.
     

    © P-Tronic - Avenue Andromède, 12 - B-4802 Heusy - België

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u akkoord met.