Kilometers, voor zijn werk maalt André er 55.000 per jaar af. Hij is commercieel directeur van een bedrijf dat gespecialiseerde uitrusting verkoopt voor rusthuizen. Deze vader van twee kleine dochters heeft altijd met turbodieselmotor gereden. Maar de elektronische box kende hij niet. Geen vooroordeel dus, niet positief, niet negatief.
Voor deze test ontving André, zoals vele klanten van P-Tronic zijn box per post. Hij werd gevraagd om hem zelf te installeren.
“Ik moest dus uw product testen en jullie hadden me verteld hoe alles zou verlopen. Toch moet ik toegeven dat ik een beetje bang was om mijn neus in de motor te steken. Maar na het openen van de doos met het logo van P-Tronic, had ik snel door dat dit voor mij geen enkel probleem zou opleveren. De uitleg was altijd helder en geïllustreerd met foto’s. Uiteindelijk heeft de installatie van de box me ongeveer twee minuten gekost.”
Eens de elektronische box was geïnstalleerd, was het tijd voor het oordeel op de weg. André woont in het centrum van een gemiddeld grote agglomeratie. Als hij zijn woonst verlaat, krijgt hij dus te maken met stadsverkeer.
“Met 204 pk onder de motorkap heeft mijn BMW al een stevig vermogen. Ik heb nochtans onmiddellijk een groot verschil gevoeld met de elektronische box. Het koppel kwam vroeger vrij en gaf nog meer soepelheid aan de motor, wat zeer aangenaam is in de stad.” Bevestiging op de weg
“Ik steek niet weg dat ik onmiddellijk wilde weten wat de box in petto had. En ik was zeer verrast. De vermogenstoename was danig groot dat ik mijn richtpunten heb moeten aanpassen. Als je regelmatig hetzelfde traject gebruikt, weet je waar je moet (terug)schakelen ... Met de box heb ik vastgesteld dat ik niet enkel vroeger kon schakelen, maar dat de toename van het koppel me vaak toeliet om een hogere verhouding te behouden daar waar ik vroeger moest terugschakelen. De toename van vermogen en koppel zijn dus heel reëel. De grootste verrassing is echter de manier waarop de box werkt. In alle discretie. Je merkt niet wanneer deze in- of uitschakelt, de overgang gebeurt onopgemerkt. Hij vormt echt één geheel met de motor.”
“Tijdens mijn eerste dieseltankbeurt, stelde ik vast dat ik meer had verbruikt dan ervoor”, erkent André. “Maar ik heb snel begrepen waarom. De aantrekkingskracht van iets nieuws, de herontdekking van mijn voertuig en de zin om de prestaties van de box te testen, deden in het begin mijn rijgedrag veranderen. Maar na enkele honderden kilometers, heb ik intuïtief aangevoeld hoe de elektronische box te gebruiken en het surplus aan vermogen te beheersen. En bij mijn tweede tankbeurt, was zeer verrast vast te stellen dat mijn verbruik teruggevallen was met 0,8 l/100 km in vergelijking met mijn gemiddelde! Echt overtuigend over de gehele lijn!”
De test werd afgerond met een bezoek aan de vermogensbank in het ontwikkelingscentrum van P-Tronic, om cijfers te plakken op wat André ervaren had. Verdict: een winst van 58 pk en 114 Nm.
Voertuig: Berline BMW 330 d (2993 cm³, 204 pk)
Vermogen met P-Tronic powerbox: 265 pk (+61 pk, +27,63%)
Koppel met de box: 524 Nm (+114 Nm, +27,49%)
Verbruik met powerbox: 6,71 l/100 km (winst : 0,79l/100 km)
Prijs op de box (PT-A-76022): 522,75 EUR incl. BTW (internet)
- Wat de autojournalisten ervan denken
- Het oordeel van de gebruikers
- De stekker van de PT-A-76022 powerbox in de P-Tronic catalogus
55.000 km per jaar voor deze BMW 330d.
De PT-A-76022 is een van de meest performante powerboxen van het gamma.
“Uiteindelijk heeft de installatie van de box me ongeveer twee minuten gekost."
Kilometers, voor zijn werk maalt André er 55.000 per jaar af.
Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u akkoord met.