De powerbox voor Skoda is beschikbaar voor zowel TDI-dieselmotoren als TSI-benzinemotoren, aardgas en hybriden. Hierdoor zal het vermogen en het koppel van de meeste van de huidige modellen van een fabrikant die bekend staat om zijn kwaliteitsvoertuigen en lage prijzen, toenemen.
De motoren van de Octavia I TDI waren de eerste die de weg insloegen van hogere prestaties gecombineerd met een lager verbruik via onze externe herprogrammering. Deze komst hield nauw verband met de overname van Skoda door het VW-concern in het begin van de jaren negentig, die het begin zou inluiden van een echte heropleving van het merk op het gebied van modellen en motoren. De Octavia I zou de eerste zijn die de beroemde TDI zou erven door in 1996 de naam over te nemen van de sedan die in het begin van de jaren zestig de Skoda 440 en 445 had vervangen. De geschiedenis van het merk is niet nieuw. De autodivisie werd opgericht in 1919. Het begon zich zes jaar later te ontwikkelen na de overname van Laurin & Klement, maar het was de overname door VW die de aanzet gaf tot de internationale reikwijdte en populariteit die wij vandaag kennen.
Na de Octavia I in TDI-uitvoering volgden de Fabia I en Superb I, vóór de Roomster, Yeti en Rapid. Tegelijkertijd heeft het motorengamma van de constructeur zich ontwikkeld en hebben de bijkomende P-Tronic boxen de trend gevolgd. Van de TDI met pompinjector zijn deze Skoda's overgeschakeld op de Common Rail 1.6 en 2.0 TDI. Aan de dieselmotoren zijn ook TSI-benzinemotoren toegevoegd, van de kleinste 1.0 TSI-motor tot de 2.0 RS, via de 1.4, 1.5 en 1.8 TSI. Gemiddeld verhogen de powerboxen van deze motoren het vermogen en het koppel met 25 tot 30 procent, terwijl het diesel- of benzineverbruik met tot 15 procent daalt.
Naast de vernieuwing van de gamma's (de Fabia, Octavia en Superb zijn aan hun vierde generatie toe...), heeft Skoda een overtuigende intrede gedaan in de wereld van de SUV's met de lancering van de grote Kodiaq, de compacte Karoq en vervolgens de stedelijke crossover Kamiq. Dit bestrijkt het hele gamma en biedt een antwoord op alle wensen van de consument. Zozeer zelfs dat er nu 180 Skoda voertuigen in de catalogus van P-Tronic powerboxen zijn opgenomen. En dit geldt zowel voor TDI-, TSI-, G-Tec-aardgas- en hybride motoren. Deze laatste evolutie wordt geïllustreerd door de herprogrammering van de motor van de Octavia 1.0 TSI e-Tec met micro-hybridisatie of de 1.4 TSI Hybrid van de Superb. Het bewijs dat P-Tronic de evolutie van de Tsjechische fabrikant begeleidt.
Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u akkoord met.