Naast de toename van vermogen en koppel zorgt de plaatsing van een aanvullende P-Tronic powerbox in een turbodieselmotor voor een aanzienlijke benzinebesparing. Dit is te verklaren door het feit dat de herprogrammering van de injectie een snellere stijging inhoudt van het koppel en dus een lagere belasting van de motor. Deze laatste vertoont dan ook een beter rendement met een powerbox dan bij de oorspronkelijke configuratie, met dezelfde snelheden en regimes.
Deze daling van het brandstofverbruik is door heel wat professionelen vastgesteld (te lezen in onze rubriek P-Tronic in de pers).
« Bij een BMW X5 3.0 valt het verbruikt terug met 2 goede liters en met ruim een liter op een gemengd parcours » - Auto Loisirs
Deze experimenten toonden zelfs resultaten van meer dan 11 % brandstofbesparing. Dit hebben we bewezen in onze eigen test, uitgevoerd op een Toyota Avensis D4D, waarvan we u hier de resultaten voorstellen:
Omstandigheden van de test:
Weersomstandigheden: droog weer, temperatuur van 12° C.
Afstand: 750 km, diverse metingen tussen 90 en 140 km/u.
Voertuig: Toyota Avensis D4D,
Gebruikte versnelling: 5de
Resultaten:
« Als men kijkt naar een bestuurder die 8 liter diesel verbruikt en jaarlijks 25.000 km rijdt, dan bedraagt de besparing 200 euro » - La Libre Belgique
Met een elektronische box moet men minder voorzieningen treffen op vlak van brandstof.
11 % brandstofbesparing met de P-Tronic powerbox.
Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen gaat u akkoord met.